Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde bu yıl beşincisi düzenlenen YOREX-Yöresel Ürünler Fuarı, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz tarafından 22 Ekim 2014 tarihinde Antalya Expo Center'da açıldı.
26 Ekim 2014 tarihine kadar açık kalacak olan fuara Bakan Yılmaz'ın yanı sıra Antalya Valisi Muammer Türker, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Müsteşarı Vedat Mirmahmutoğulları, Antalya Milletvekili Sadık Badak, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, katılımcı İllerin Oda Başkanları ile resmi ve özel kurum temsilcileri ile çok sayıda vatandaş katıldı.
Bakan Yılmaz, Yöresel Ürünler Fuarı'nın 5 yıldır aralıksız devam ettiğini anımsatarak, yöresel ürünlerin son derece önemli olduğunu söyledi. Yöresel ürünlerin ekonomik bir değer ifade etmesi bakımından önemli olduğunu aktaran Bakan Yılmaz, "Dünyanın çok az yerinde Türkiye'deki kadar çeşitlilik görebilirsiniz, mutfak kültürümüz ve kültürel ürünlerimizde de böyledir. Burası çok büyük medeniyetlere ev sahipliği yapmış bir coğrafyadır. Bu zenginliğin ekonomik değere dönüştürülmesi gerekir. Bu fuarların kültürel mirasımızın tanınması ve yaşatılması adına da çok değerli olduğunu da düşünüyorum. Bir taraftan da tarih ve kültürle olan bağımızı koparmamız lazımdır ve bu ürünler vasıtasıyla gelecek nesillere kültürümüzü aktarmamız gerekiyor" diye konuştu.
26 Bölgede Kalkınma Ajansı
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı eliyle kırsal kalkınma perspektifini geliştirmeye çalıştıklarını belirten Bakan Yılmaz, "Kırsal alanda tarım dışı faaliyetleri de mutlaka geliştirmemiz gerektiren bir kavramdır. Kırsal turizm, kırsal faaliyetler, kırsal kalkınmanın çeşitlenmesi ile çok önemlidir. Biz de kırsal kalkınmayı destekliyoruz. Kırsal kalkınma stratejimizi yeniledik. Yeni stratejimizle birlikte yöresel ürünlerimizin çok daha büyük bir destek bulacağını belirtmek isterim. 26 bölgemizde kalkınma ajanslarımızı kurduk. Burada da TOBB bizim iş ortağımız, bu sürece maddi katkısının çok ötesinde destekler sürüyor. Yöresel ürünlerimizin bölgesel perspektifte de değerlendirilmesi gerekiyor. Önümüzdeki yıllarda da Kalkınma Bakanlığı olarak tek tek kalkınma ajanslarımızla bu fuarlara destek sunmaya devam edeceğiz" şeklinde konuştu.
Antalya Valisi Muammer Türker, fuarların üretilen ürünlerin görücüye çıktığı yerlerin olduğunu söyledi ve "Antalya'nın buna ev sahipliği yapması ayrı bir önem arz ediyor" dedi.
Tarım İhracatının Katma Değeri 17 Milyar Dolar
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Müsteşarı Vedat Mirmahmutoğulları ise yaklaşık 21 milyar dolarlık ihracatı olan otomotiv sektörünün 1 milyar dolarlık katma değer, 17,7 milyar dolarlık tarım ihracatının ise 17 milyar dolar katma değer yarattığına dikkati çekti. Mirmahmutoğulları, "Otomotiv sektörünün tarımsal ihracat kadar katma değer yaratabilmesi için 340 milyar dolarlık ihracat yapması gerekiyor" diye konuştu. Türkiye'nin 4 bin 200 bitki türüyle bu alanda dünyanın en zengin ülkelerinden biri olduğunu vurgulayan Mirmahmutoğulları, dünyayı besleyen önemli gıda ürünlerinden olan buğday ve zeytinin gen kaynağının Türkiye'de bulunduğunu belirtti.
"Burada, bu etkinliğin gerçekleşmesinde katkıları büyük olan pek çok kişi ve kuruluşun ismini duyduk. Asıl burada olan birileri daha var; tarlada, sabanda çalışan çiftçilerimiz burada" diyen Mirmahmutoğulları, "Türkiye'yi tarımda Avrupa'da 4.sıradan birinci sıraya, dünyada da 11.sıradan 7.sıraya çıkaran, 10 yıl önce 4 milyar Dolar tarım ihracatı yaparken, 14 milyon daha fazla nüfus, 13 milyon fazla turisti ve Suriye'den gelen misafirlerimizi ağırlıyor olmamıza rağmen bugün 17 milyar Doların üzerinde tarım ihracatı yapar hale getiren çiftçilerimizi buradan kutluyorum" dedi.
Markalaşma Zenginlik Getiriyor
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı (TOBB) Rıfat Hisarcıklıoğlu ise bir ürünün değerinin marka ile arttığını kaydetti. Hisarcıklıoğlu, "Marka olunca bir ürünün değeri 10 liradan 100 liraya yükseliyor. Markalaştırdığınız zaman zenginlik gelir. Yöresel ürünlere hem sahip çıkıp hem de zenginleşin. Ürününü marka yaparsan zenginleşirsin, marka yapamazsan sıradan mal haline gelir" ifadelerini kullandı.
Lale soğanının Hollanda ile marka olduğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, "Soğandan Hollanda'nın geliri sadece 1 milyar dolar. Markalaştırmış Hollanda Lalesi diyor. Özü aslında bizim. Ama markalaştırmamışız. Laleye sahip çıkmışlar. Artık burada sergilenen ürünler ticaretleşmeye başladı" dedi.
170 Coğrafi İşaretli Ürün Tescillendi
Türk Patent Enstitüsü Başkanı Habip Asan, 179 coğrafi işaretin kayıt alına alınarak tescillendiğini dile getirdi. 200 ürünün tescil işleminin devam ettiğini aktaran Asan, "TBMM Genel Kurulu'nda coğrafi işaretlerle ilgili önemli düzenlemeler var. Tescili ve maliyetleri düşürüyoruz. Denetimle ilgili sistem geliyor. Coğrafi işareti üzerinde olduğunu gösteren bir logo zorunlu hale geliyor. Strateji belgesi çalışması da başlatıldı" diye konuştu.
Türkiye'de Bir Marka
Antalya Ticaret Borsası (ATB) Başkanı Ali Çandır ise fuarın Türkiye'de bir marka haline geldiğini belirterek, Türkiye'nin eşsiz bir yöresel ürüne sahip olduğunu kaydetti. Dünyada 100 milyar dolarlık bir yöresel ürün piyasası olduğunu hatırlatan Çandır, "3 bin 500 coğrafi işaretli ürünümüz var. Bu ürünleri ekonomiye kazandırdığımız zaman göç azalacaktır. Yeni iş kolları ortaya çıkacaktır" dedi.
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Çetin Osman Budak, kentte 80 bin yerleşik yabancının yaşadığını ve 15 milyona yakın turistin ağırlandığını söyledi. Antalya'nın deniz kum güneşin dışında kültürel ürünlerinin de pazarlanması gerektiğini işaret eden Budak, kırsal turizm kalkınma kanunun gerekli olduğun altını çizdi.
Konuşmaların ardından Bakan Yılmaz ve beraberindeki protokol üyeleri fuarın açılış kurdelesini kesti. Daha donra Bakan Yılmaz ve beraberindekiler stantları gezerek ikram edilen yöresel ürünleri tattı.
Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) 62 il ve KKTC'den 325 katılımcıyla 113 stantta temsil ediliyor.